Σάββατο 24 Δεκεμβρίου 2016

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΣΤΑ ΡΗΤΟΡΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ - Β ΛΥΚΕΙΟΥ - "ΥΠΕΡ ΜΑΝΤΙΘΕΟΥ" (6-8)

ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ  ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ – ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ
Διδαγμένο Κείμενο - Λυσία "Υπέρ Μαντιθέου"

https://drive.google.com/file/d/0B_4uwWy3aMH9N3ZKcTNRLXc2NEE/preview

Κείμενο [6] ἔπειτα δὲ ἐκ μὲν τοῦ σανιδίου τοὺς ἱππεύσαντας σκοπεῖν εὔηθές ἐστιν. ἐν τούτῳ γὰρ πολλοὶ μὲν τῶν ὁμολογούντων ἱππεύειν οὐκ ἔνεισιν, ἔνιοι δὲ τῶν ἀποδημούντων ἐγγεγραμμένοι εἰσίν. ἐκεῖνος δ’ ἐστὶν ἔλεγχος μέγιστος· ἐπειδὴ γὰρ κατήλθετε, ἐψηφίσασθε τοὺς φυλάρχους ἀπενεγκεῖν τοὺς ἱππεύσαντας, ἵνα τὰς καταστάσεις ἀναπράξητε παρ’ αὐτῶν.
[7] ἐμὲ τοίνυν οὐδεὶς ἂν ἀποδείξειεν οὔτ’ ἀπενεχθέντα ὑπὸ τῶν φυλάρχων οὔτε παραδοθέντα τοῖς συνδίκοις οὔτε κατάστασιν καταβαλόντα. καίτοι πᾶσι ῥᾴδιον τοῦτο γνῶναι, ὅτι ἀναγκαῖον ἦν τοῖς φυλάρχοις, εἰ μὴ ἀποδείξειαν τοὺς ἔχοντας τὰς καταστάσεις, αὐτοῖς ζημιοῦσθαι. ὥστε πολὺ ἂν δικαιότερον ἐκείνοις τοῖς γράμμασιν ἢ τούτοις πιστεύοιτε· ἐκ μὲν γὰρ τούτων ῥᾴδιον ἦν ἐξαλειφθῆναι τῷ βουλομένῳ, ἐν ἐκείνοις δὲ τοὺς ἱππεύσαντας ἀναγκαῖον ἦν ὑπὸ τῶν φυλάρχων ἀπενεχθῆναι.
 [8] ἔτι δέ, ὦ βουλή, εἴπερ ἵππευσα, οὐκ ἂν ἦν ἔξαρνος ὡς δεινόν τι πεποιηκώς, ἀλλ’ ἠξίουν, ἀποδείξας ὡς οὐδεὶς ὑπ’ ἐμοῦ τῶν πολιτῶν κακῶς πέπονθε, δοκιμάζεσθαι. ὁρῶ δὲ καὶ ὑμᾶς ταύτῃ τῇ γνώμῃ χρωμένους, καὶ πολλοὺς μὲν τῶν τότε ἱππευσάντων βουλεύοντας, πολλοὺς δ’ αὐτῶν στρατηγοὺς καὶ ἱππάρχους κεχειροτονημένους. ὥστε μηδὲν δι’ ἄλλο με ἡγεῖσθε ταύτην ποιεῖσθαι τὴν ἀπολογίαν, ἢ ὅτι περιφανῶς ἐτόλμησάν μου καταψεύσασθαι. ἀνάβηθι δέ μοι καὶ μαρτύρησον.

Παρατηρήσεις
 Α. Από το απόσπασμα το οποίο σας δίνεται να μεταφράσετε το τμήμα: «ἔπειτα δὲ… ἢ τούτοις πιστεύοιτε·» (Μονάδες 10)

Β1. Με ποια επιχειρήματα προσπαθεί ο Μαντίθεος ν’ αναιρέσει την εναντίον του κατηγορία; Ποιο  θεωρείται το πιο πειστικό; Να αιτιολογήσετε την απάντηση σας. (Μονάδες 10)

Β2. «ἀλλ’ ἠξίουν… δοκιμάζεσθαι»: Τι γνωρίζετε για τον θεσμό της δοκιμασίας;(Μονάδες 10)

Β3. Σε ποιο γεγονός αναφέρεται ο Μαντίθεος με τη φράση «εἴπερ ἵππευσα…δοκιμάζεσθαι» και ποια είναι η βαθύτερη επιδίωξή του; (Μονάδες 10)

Γ1. α)Τι γνωρίζετε για την παθοποιία
      β)Τι γνωρίζετε για τα ενθυμήματα; (Μονάδες 5)

Γ2. Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται:
ἱππεύειν: β πληθυντικό ευκτικής μέλλοντα
ἐγγεγραμμένοι εἰσίν: α πληθυντικό οριστικής παρακειμένου Ενεργητικής Φωνής
ἀναπράξητε: γ ενικό υποτακτικής Ενεστώτα και απαρέμφατο Παρακειμένου Μ.Φ
εὔηθές: αιτιατική ενικού, θηλυκού γένους στον συγκριτικό βαθμό
ἔχοντας: β πληθυντικό ευκτικής και προστακτικής Αορίστου Β’ Ενεργητικής Φωνής
τοῖς γράμμασιν: δοτική ενικού
ποιεῖσθαι: γ πληθυντικό παρατατικού
τοῦ σανιδίου: δοτική πληθυντικού
βουλεύοντας: γ ενικό Οριστικής παρακειμένου Μέσης φωνής
καταβαλόντα: γ ενικό οριστικής Μέλλοντα Μέσης Φωνής  (Μονάδες 5)

Δ1. Να γράψετε από μια ομόρριζη λέξη (απλή ή σύνθετη) στην αρχαία ή τη νέα ελληνική για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: φυλάρχοις ,ἀποδείξειεν, συνδίκοις, στρατηγούς, ἀνάβηθι. (Μονάδες 5)

Δ2. Με ποιες λέξεις του κειμένου έχουν ετυμολογική συγγένεια οι παρακάτω: εισιτήριο, δόση, βέλος, σχεδόν, εμπαθής.(Μονάδες 5)


Καλή επιτυχία!!!